יום שלישי, 27 באוקטובר 2015

לא שוברים את הכלים : ביה"ס דמוקרטי באשקלון

"חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" - משלי כב ו

אתמול התקיים המפגש הראשון של ביה"ס דמוקרטי באשקלון. האנשים בפגישה הגיעו עם חיוך על השפתיים והמון מוטיבציה להתחיל לגלגל את כדור השלג הנפלא הזה. ביה"ס מיוחד וייחודי שכבר הוכיח את עצמו בערים אחרות בארץ ובעולם. חינוך עם שבירת קונצנזוס קיים לצורת החינוך הקיימת. אנשי עשייה שאכפת להם מעתיד הילדים ורואים לשתף את החזון עם כולם בהבנה שאפשר גם אחרת. ושאם יש ילד שמשתעמם בשיעור לא צריך להעניש אותו ומותר לפעמים לבהות בחלל החדר. מתי ללמוד ומה ללמוד.

לאן;
זה לא הפעם הראשונה שמדברים על פתיחת ביה"ס דמוקרטי ולא פעם אחרונה, הרצון לשנות את המוסכמות למידה היא לא בהכרח לשבור את הכלים. להפך הוא הדבר, למעשה מתן כלים לפי יכולות התלמידים ולחשוף אותם לנושאים לפי רצונם. דבר שהוכח את עצמו עם השנים ובבתי ספר אחרי באותה מתכונת. לא שולחים את הילדים אל הלא נודע, אפילו שזה נראה כך ממבט ראשון. אך ככול שמתעמקים בנושא ומבינים את הרציונל לומדים מה המשמעות האמתית של תוכנית הלימודים.

חתול שחור;
הילדה בכיתה החליטה מרוב שיעמום שהיא רוצה לכתוב בכתב ראי, המורה ראתה את הטקסט במחברת שלה, כעסה, דרשה למחוק, לרשום מחדש "כמו שצריך" ואף שלחה מכתב נזיפה להורים. ומי אמר שזה אסור? מדוע החתול השחור הזה שנקרא לפתוח את הראש ולנסות דברים אחרים, אמור להפריע למהלך השיעור בצורה כזו שמאלץ לידע על כך את ההורים? כנראה שמישהו שם טעה בדרך לחינוך ילדי המחר.

ילד אסור;
כל ההורים יודעים שהילד שלהם הוא מוכשר ומיוחד, אבל בכיתה הוא לא מקשיב, בגן הוא משחק לבדו ולפעמים גם קצת ביישן. אז מה?! מי קבע שילד צריך להיות שובב ולרוץ באמוק כל הפסקה? שילד צריך לשבת בכיתה אחרי שסיים את כל המטלות שלו? קיים פתרון, אומנם שונה ממה שהכרנו בעבר אבל הוא עובד והוכיח את עצמו מצוין. היום הונחו האבנים הראשונות של שביל הזהב, אבל הדרך עוד ארוכה. האחריות שלנו כהורים להעצים את ילדנו ולהקנות להם גם את היכולת ללמד את עצמם, על מנת שיהיו מבוגרים עצמאים ואחראיים בעתיד.



סרט באורך מלא : חינוך בדרך אחרת -  למידה דמוקרטית שבה התלמידים בוחרים להם את הדרך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה