יום ראשון, 18 באוקטובר 2015

חיבוק של הורים

תוכנית "חוסן הורים" אשקלון


בתקופה האחרונה שורר אי-שקט בישראל, תחושת הביטחון מעוררת וניתן לראות זאת בכל מקום, אם זה בקניונים, בטיילת, בבתי קפה ובביתי הספר. בישראל קיימים מנגנונים מובנים של הגברת תחושת הביטחון כמו לחצני מצוקה במוסדות חינוך, שומרים חמושים וסיור רכוב, כמו כן משפט שכל מאבטח והורה שמע או אמר ולא רק בתקופה האחרונה "הגברת ערנות" אבל זה אכן מתרחש בפועל. מאבטחים מבצעים יותר סיורים ושואלים שאלה אחת יותר כאשר נתקלים באדם שלא ראו קודם נכנס למבנה עליו הם אמונים.

פתרונות אופרטיביים: 
באשקלון כמו בערים נוספות לא קיימת אבטחה בגני ילדים, לכן החליט ראש העיר מר איתמר שמעוני כי עובדי העירייה יוצבו בגני הילדים ברחבי העיר בשעות כניסה ויצאיה כדי להעלות את רמת הביטחון, שלב הבא בנושא הוא מעורבות הורים בהגברת החוסן העירוני בגנים ובבתי הספר. ציין מר אפי מור סגן ראש העיר במהלך הישיבה בנושא.
תושבי העיר נקלעו לסיטואציה אשר מעלה לנו את רמת הערנות, ככול שנלמד להתמודד עם סיטואציות כאילו בעוד מועד ונהיה חזקים יותר ונוכל להעלות את החוסן העירוני. אם נדע לשלוט בלחץ שלנו, הילדים ילכו אחרינו ויחקו את הנהגותינו כפי שעושים תמיד. תוכנית חוסן הורים תקנה שלווה אשר ישנה את האקלים בבית ובבית הספר כאחד. הוסיף הרב יעקב אביטן הממונה על החינוך.

שפה וכלים:
ילדינו מדברים כבר בשפת החוסן בביה"ס, חשוב מאוד שגם ההורים יתקשרו באותה השפה לשמור על שליטה עצמית במקרי קיצון, אם זה מפני בריונים בביה"ס, ירי רקטות או האיום האחרון של פיגועי דקירה.
"התוכנית פועלת כיום בביתי הספר לתלמידים, ועם התפתחות הדברים בימים האחרונים עלה מחדש הצורך של תוכנית החוסן להורים" הוסיפה חברת מועצה הגברת מיריי אלטיט, מקדמת חינוך בלתי פורמלי וקידום האישה. פרויקט זה יקנה להורים ארגז כלים להתמודדות עם מצבי קיצון אמר מר אבי קמינסקי, ראש מנהל החינוך.

הסנונית הראשונה:
הרעיון נולד לפני כשנה שכולנו הבנו שאנחנו צריכים את התוכנית הזו כדי שהקהילה תדבר חוסן. אשקלון היא העיר הראשונה שלמדה את המושג ואת השליטה בו. 
כיום התוכנית "חוסן חינוך" מועברת בבתי הספר והגנים בערים שונות ברחבי הארץ. במהלך התוכנית הילדים לומדים להשתמש בכלי חוסן, כלים רגשיים, פיזיולוגיים, קוגניטיביים וכאלה המכוונים לשליטה על מיקוד הקשב. הילדים לומדים לעבד את החוויות האישיות שלהם. הם לומדים לקרוא לרגשות בשם, לזהות מחשבות מכשילות ולאזנם. נושא זה הוא הסנונית הראשונה ל"אקדמיה להורים" אשר תתן מענה להורים באשקלון והסביבה בהתאמה לצרכים השונים, תוך התייחסות לרב תרבותיות, אוכלוסיות דתיות וחרדיות ולבעלי צרכים מיוחדים. "שמחה לראות את כמות המתגייסים לפורום ההורים למען הקהילה והילדים במוסדות החינוך, ביה"ס הוא קהילה!" אמרה, הגברת סופי חוטובלי פנחס יו"ר פורום ההורים לקידום החינוך באשקלון


פוסט טראומה:
חוסן, חינוך חוסן, אשקלון, דני חמיאל, סופי חוטובלי, ראש העיר, סיכון, פחד, חרדה
ההבדל בין פחד לסיכון - דוקטור דני חמיאל
עם היציאה לדרך לתוכנית החוסן לא היו לקוחות בערים ומוסדות החינוך בארץ, התוכנית אושרה ליישום רק בדיעבד, אחרי שהתרחיש הסתיים ולא היה אפקטיבי. קצת לפני "עופרת יצוקה" הוצגה התוכנית ואושרה ליישום באשקלון. דבר שהוכיח את עצמו מיידי כתוכן אשר נותן כלים להתמודדות עם מצבים רגשיים. אשקלון היא העיר הראשונה בעולם אשר הפעילה את התוכנית הזו על בתי הספר. אך תמיד היה חסר הממשק עם ההורים עד היום! אמר דוקטור דני חמיאל מנהל מקצועי לתוכנית חוסן.
הגישה המתתפתחת בפסיכולוגיה היא שימוש בהורים כמתווכים אשר משפיע על כל ילדיו בצורה ישירה.
התוכנית מלמדת את עקרון השליטה שע"פ ניתן לראות כי שברגע שננהל את עצמנו יהיה לנו יותר קל.
איך לנהל את עצמי שהעולם סביבי בבלגן, לשמור על שפיות פנימית כדי להגיע למקסימום שליטה.

המפלצת מתחת למיטה:
להיות בשליטה משמעותו היא גם לדעת לוותר, אנחנו בכל מצב נתון בוחרים לוותר משהו בכדי להיות בשליטה. תחושת הלחץ של חוסר השליטה לא עובר דרך קליפת המח אלה נשלט על ידי המוח הפרימיטיבי אשר אינו נשלט כלל. ילדים במצב לחץ או קופאים או מרביצים (Fight or Fly), אנחנו נרצה ללמד את הילדים להוריד את רמת הדריכות כדי לתפקד.
בתוכנית לומדים את ההבדל בין פחד לסכנה, הרגש של הפחד קיים אפילו שהסכנה חלפה. טכניקות להתמודדות עם הפחד גם שהמציאות פחות טובה. מנסים להעביר את רמת ההתמודדות מרמת המציאות למצב המחשבות (השלכה חיצונית על ילד אחר ) כדי לעזור בהתמודדות להבחין בין פחד לסיכון.

"אינני מפחד מהמוות. הייתי מת כבר שנים רבות לפני שנולדתי ואף פעם לא סבלתי מחוסר נוחות בגלל זה." - מרק טוויין




אינני בטוח מתי יחזור השקט למחוזותינו אבל מה שבטוח התוכנית ל"חינוך חוסן" תסייע להמון הורים וילדים בהתמודדות עם המצב הקיים. ממליץ לכל תושבי אשקלון הורים לילדים להשתתף בסדנה הזו שהוכיחה את עצמה מול מעל רבע מליון ילדים ברחבי הארץ ולא רק במישור הביטחוני גם במישור האישי חברתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה